SATU

Posted: December 4, 2009 in Uncategorized
Aku ini adalah diriMu
Cinta ini adalah cintaMu
Aku ini adalah diriMu
Jiwa ini adalah jiwaMu

Rindu ini adalah rinduMu
Darah ini adalah darahMu

Tak ada yang lain..selain diriMu
Yang selalu ku puja 
Ku sebut namaMu
Di setiap hembusan nafasku
Kusebut namaMu
Kusebut namaMu…

Dengan tanganMu aku menyentuh
Dengan kakiMu aku berjalan
Dengan mataMu ku memandang
Dengan telingaMu ku mendengar
Dengan lidahMu aku bicara
Dengan hatiMu aku merasa

Ya Allah, sesungguhnya aku ini adalah orang yang kecil, orang yang hina, orang yang lemah tiada daya upaya. KAU lah yang menggerakkan aku, menguatkan aku, memberi makna kepadaku. Dengan sifatMu aku merasa, dengan sifatMu aku bicara.
ALLAH itu ghaib tetapi DIA nyata.
Sungguh DIA ghaib, tidak terlihat oleh mata kita. Tidak tersentuh oleh tangan kita. Tidak terhidu oleh semua pancaindera kita.
Tetapi DIA ‘menyatakan’ diri-NYA di dalam diri kita.
Tidak bermakna diri kita tanpa izin-Nya. Tidak bererti kita tanpa-Nya. Tidak hidup kita tanpa-Nya.
Jelas ternyata, diri kita sendiri pun bukan milik kita. Lantas, apa yang menyebabkan kita menjadi manusia yang terlalu bongkak mendabik dada?
Kala nikmat Allah iaitu nyawa masih bersatu dengan jasad, ya mungkin kita dapat terus berbangga-bangga. Tetapi bayangkan jika nikmat itu Allah ambil semula, bagaimana kau masih mahu membongkak dan sombong dengan tubuh yang kejang dan kaku seperti itu? Lalat hinggap sekalipun takkan mampu tangan kau menepisnya. Allahuakbar! Allah Maha Besar.
Ya Allah, jadikanlah aku dalam golongan mereka yang sentiasa mentauhidkan-Mu. Pandulah aku Ya Allah kerana sesungguhnya tanpa-Mu, aku pasti berada di laluan yang salah.
Ya Allah Ya Tuhanku
Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Redhailah suamiku..
Redhailah anak-anak dan keturunanku
Redhailah ibu bapa dan ibu bapa mertuaku
Redhailah adik beradik dan adik beradik iparku
Redhailah kaum kerabatku
Redhailah jiran tetanggaku
Redhailah sahabat-sahabatku
Redhailah seluruh muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia
Redhailah sesiapa sahaja yang membaca tulisanku berserta ibu bapa dan ahli keluarga mereka selagi mereka masih berada dalam agama-Mu.
Hanya dengan redha-MU, kami semua dapat meneruskan perjalanan bertemu-MU dengan lancar tanpa gagal.
Biarlah kami derita di sini, asalkan bahagia di sana.
* jika berkesempatan, lawatilah laman web abangku di www.deadfish76.blogspot.com
sesungguhnya aku peminat setia tulisannya.
Comments
  1. khairul says:

    ‘mati’ kan diri untuk mengenal Allah
    dan kenallah Allah sewaktu hidup.

    andai seseorang itu mati dan semasa hidupnya tidak mengenal Allah nescaya sampai bila-bilapun ia tidak akan mengenal Allah.

Leave a comment